Esparreguera Aimada: Primera Mostra de Cinema Feminista d'Esparreguera

dimecres, 11 d’abril del 2018

Primera Mostra de Cinema Feminista d'Esparreguera

 Interessant col·loqui i pel·lícula obren la Mostra



L'escenari del teatre del Patronat Parroquial d'Esparreguera al carrer del Mestre Tomàs Cabeça 3, d'Esparreguera, va ser el lloc triat per donar el tret de sortida a la primera edició de la Mostra de Cinema Feminista d'Esparreguera, aquest divendres 05 d'abril de 2018, amb la celebració de la seva presentació amb un col·loqui i la projecció del seu primer film.


El col·loqui de presentació que portaria per a nom “Dones per una cultura transformadora” aniria a càrrec de cinc dones de marcada trajectòria cultural que aportarien la seva experiència feminista, en cadascun dels àmbit en el que Elles es desenvolupen.


La periodista Raquel Montoya i Campos, regidora per la CUP a l'Ajuntament d'Esparreguera faria de presentadora d'aquesta primera mostra esparreguerina de cinema feminista. Tot recordant-nos aquella famosa frase de l'escriptora catalana i feminista Montserrat Roig de que “La Cultura és la opció política més revolucionària a llarg termini” resumiria en que en aquesta mostra de cinema “volen fer visible la Cultura, en aquest cas en el cinema fet per dones i que parlen de dones”.


La segona convidada seria la Marta Nieto Postigo, membre de l'equip de continguts del Drac Màgic, i Programadora de la Mostra Internacional de Films de Dones de BarcelonaNieto recordaria que la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona ja porta una important trajectòria de 25 anys de treball i que és important recordar de que la “mostra no competitiva, per a nosaltres això és important perquè també alimenta el tipus d'esperit que hi ha al darrera de la Cultura Audiovisual


L'Esther Segura i Moreno, politòloga, impulsora del grup La Turbina d'Esparreguera, i membre activa de l'AJIE l'Assemblea de Joves Independentistes d'Esparreguera, tercera participant del col·loqui d'obertura de la mostra de cinema feminista d'Esparreguera, entre altres, ens parlaria de la creació de La Turbina “una plataforma d'entitats que es va crear ara fa dos anys, configurant el grup motriu que havia de crear el protocol contra agressions sexistes als espais festius i oci de Festa Major d'Esparreguera”.


La quarta participant venia de la veïna localitat d'Olesa de Montserrat. La Oliva Serra, activista dels drets socials i feminista convençuda, membre del Col·lectiu Olesa Feminista, ens compartiria la creació d'aquest col·lectiu feminista l'any 2014 coincidint amb el projecte de reforma de la Llei de l'avortament del govern de Mariano Rajoy, i els actes culturals i reivindicatius que s'han viscut. Per l'Oliva Serra és important de que existeixin col·lectius feministes en tots els municipis perquè al seu criteri “vivim en una Comarca devastada, per a las dones, en unes condicions de vida de les dones absolutament precàries, i quan parlo de condicions absolutament precàries no parlo només de les condicions socioeconòmiques, que també, però estem en una Comarca on hi ha un índex de violència masclista més alt, hi ha una taxa d'atur molt més elevada per les dones que per els homes..”


La darrera participant del col·loqui aniria a càrrec a la Carme Paltor i Simón, dona polifacètica i polivalent, dissenyadora, actriu, Directora del festival de teatre Lola, i directora de la revista Espavila, entre altres, que en la seva intervenció més centrada en el mon del teatre i el festival que organitza Trama Teatre, ens recordaria que “no és un Festival que pretengui reivindicar en el sentit del feminisme, però sí pretén normalitzar a la dona” dins del món del teatre.


La darrera part de l'acte de presentació aniria a càrrec de la Marta Nieto que és centraria en els films que es projectaran dins de la programació de la primera Mostra de Cinema Feminista d'Esparreguera. I tot seguit, el públic assistent podria veure la pel·lícula “Paris era mujer”. Una cinta anglesa de l'any 1995, estrenada amb el nom de “Paris Was a Womas” amb Direcció de Greta Schiller, Producció de Frances Berrigan i Andrea Weiss, guió de Andrea Weiss, fotografia de Nurit Aviv, música de Janette Mason, i amb la veu de Juliet Stevenson com a narradora del film és una obra audiovisual, basada en el llibre del mateix títol publicada per l'Andrea Weiss, cineasta, Doctora en Història de la Cultura Americana, i guanyadora d'un Premi Emmy per el seu documental Before Stonewal, i que per curiositats de la vida, l'any 2012 va viure a Barcelona.


“Paris era mujer” ens presenta una pinzellada històrica del col·lectiu anomenat les “dones del marge esquerre” o les “dones de la Rive Gauche” moltes d'elles lesbianes.


Las escritoras Colette, Djuna Barnes i Gertrude Stein, les poetesses H. D. i Natalie Clifford Barney, les pintores Romaine Brooks i Marie Laurencin, les editores Bryher, Alice Toklas, Margaret Anderson i Jane Heap, les fotògrafes Berenice Abbott i Gisèle Freund, les llibreres Sylvia Beach i Adrienne Monnier o la periodista Janet Flanner formarien part d'aquest grup de dones que son ja part de la història de Paris. Part de la ja llegenda d'aquesta gran ciutat.


Com diria la autora del llibre i cineasta, l'Andrea Weiss “Paris no era ni una amant, ni una Musa, sinó una altre mena de dona”.


“Paris era mujer” un film que qualificarien de historiografia feminista que ens presenta una part d'aquella realitat de Paris, d'aquella ciutat avantguardista i acollidora de principis del segle XX, que aglutinaria tota mena de energies i realitats.




[Aquet article tamé va ser publicat a la plataforma aEsparreguera]