Robert Thomas (Gap, Alts Alps, 28 de setembre de 1927 - París, 3 de
gener de 1989) escriptor de teatre, actor, director teatral i de cinema, i
gestor del Teatre
Eduard VII de París, va ser el creador d’aquesta obra teatral
anomenada “Trampa
per a un home sol”, amb la que la companyia de teatre El Coverol del Patronat Parroquial d’Esparreguera,
sota la direcció de la Mercè
Vallverdú, ens presenta a mena de cloenda del 9è Certamen de teatre Josep Borràs i
Farrés.
L’any
1960 Robert Thomas donaria
a conèixer al públic aquesta singular i avui popular obra de “Trampa per a un home sol” escrita
un any abans, que eclipsaria el seu anterior treball de nom “Vuit Dones” mereixedor del
premi Quai des
Orfèvres. I que tampoc igualarien posteriors treballs seus com
serien Le Deuxième Coup
de feu (1964), Assassins
associés (1965), Le
Marchand de soleil (1969) y La Poulette aux œufs d’or (1973).
El
Coverol, un grup de teatre de la òrbita de la escriptora teatral i
actriu Maribel
Masip, que d’ençà el 2011 ha presentat als nostres escenaris
nombroses obres amb un marcat estil
propi, tant per el repertori de títols o obres presentades, com
també per el seu tarannà
interpretatiu, veurem la reestrena novament aquesta obra de Thomas guiats per
la Mercè Vallverdú.
L’any passat, pel novembre, com ajuda i patrocini de l’Associació Beques Lola Lizaran varem
ja poder gaudir d’aquest bon treball. Ara amb el motiu de la cloenda retornen. I val a dir que
amb èxit. Esperem retrobar-nos properament de nou. Perquè val la pena.
L’argument de
la obra gira al voltant d’un intrigant i jove Daniel Corban que - acabat de casar i de
viatge de noces- denuncia a la policia la desaparició de la seva Estimada desprès
de una trifurca conjugal.
Paper principal que interpreta l’actor Miquel Santiveri.
A aquesta primera escena dona peu a la incorporació d’altres
personatges que, ben lligats dins la trama argumental, aconseguiran crear un
clima i una tensió que ens recorda aquells ambients novel·lesques, on la
intriga s’anirà aguantant fins deu segons abans d’abaixar-se el telo amb la fi
de la obra. Al estil Agatha
Christie.
Altre pes pesant d’aquesta
obra esdevindrà el personatge a mans de l’actor Jaume Cassi. En
el paper del Comissari encarregat
de la investigació, els veurem amb alts i baixos, amb dubtes i esperances,
moments de confiança i moments de desconcert. L’arribada del Mossèn del poble,
paper que interpreta Narcís
Selva donarà peu a l’entrada de la suposada
desapareguda Isabel
Corban, la muller. Tanmateix una impostora com també el mateix mossèn segons
s’escarrassa desesperadament al comissari el Marit denunciant de la
desaparició.
Tanmateix el problema és que
ningú del poble ha vist realment a la Esposa verdadera. I vet
aquí que la que diu que es
la Esposa i que segons el Marit no ho és, crea conflictes difícils
de solucionar.
El públic va
seguint aquesta intrigant obra. Intueix que algunes
cosetes fallen i no quadren. La tensió es manté sense veure
ni el desenllaç ni la veritat...
La Maria Martin interpreta el paperàs de
la Isabel Corban.
El personatge que manté que Ella és la veritable muller i que el seu marit
pateix amnèsia. Dos personatges
més dins d’aquesta obra, en algun moment precís, insinuaran la
possibilitat de desmuntar la
conxorxa creada per els impostors muller i mossèn. L’Alicia Barton, que és una
infermera que ha vist la
verdadera senyora Corban i que interpreta la Fàtima Tovar, i el
simpàtic Merluche,
una artista rodamón bona-persona,
a mans del Lluc
López, que resulta que havia estat de testimoni de la
boda. Però aquesta història també arrossega la seva tragèdia tant típica en el
mon del teatre. Aquest vital
testimoni morirà abans de parlar amb el Comissari investigador
d’aquest desaparició...
La història
tal com la veiem davant fa dubtar al
Comissari i també a
tot el públic. Estarà boig el jove marit?. És una impostora la que
diu esser la seva Muller?. Quins interessos porta darrera seu aquest estrany
Mossèn?..
Voleu saber com
acaba aquesta petiteta
joia del suspens?. Ho sento. No es pot explicar. Que dolentot
que sóc, oí?. Necessariament
la teniu que veure-la la pròxima vegada que la tropa de El Coverol la
fiqui a l’escenari...
Recordarem
també la participació d’Olga
Rius i l’Aitor
Mora i Martínez, en els papers de Agents de Policia del
comissari investigador.
El treball de “Trampa
per a un home sol” ha comptat amb un nodrit equip
al darrera, al costat, a la part de dalt, i també a la part de baix. Tots ben bona gent.
Intentarem
deixar constància de tots i no deixar-nos a ningú. Aquí 150 anys algú escriurà
algun llibre sobre el
teatre fet a Esparreguera a principis del segle XXI i esperem
pugui poar dades informatives d’aquest article per el seu treball.
A la
presentació feta al teatre del Patronat
Parroquial d’Esparreguera, aquest diumenge 24 de febrer de 2019,
les llums i el so de
l’escenari aniria a càrrec del Quim
Marín i el Manel
Miró. L’escenografia de
la obra tindria a quatre primeres espases: el Francesc Ribera,
el Josep Colomer,
el Mario
Daudé i el Florenci
Sariñena.
Maria
Barrantes actuaria com a Regidora, i
la Rosina Domenjo faria
d’apuntadora i
també treballaria l’apartat del vestuari.
Mentre que l’Aitor Mora tindria
al seu càrrec el utillatge.
El Marc Marín i
la Rosa Maria
Margalef tancarien la llista d’entusiastes col·laboradors
que, amb els uns i els altres, farien possible de poder gaudir aquesta singular
obra.
El proper
dissabte 23 de març de 2019 tindrà lloc el
sopar de gala i repartiment de premis del 9è Certament de teatre Josep Borràs i
Farrés. Enguany al Hotel Bruc.
Gracies a
tots, tots, tots, companyies participants, equip del Patronat, amics i
col·laboradors d’aquest concurs, per la tasca que heu fet a favor del mon del teatre, del
mon de l’escenari. Dels moments de il·lusions i de sentiments que ens heu
ofert. Dels moments de cleques i rialles. Dels moments de reflexió que
també ens heu ajudar a tots plegats tenir. Gracies pel treball tant ben fet.
Per oferir-nos Cultura de qualitat a Esparreguera i a l’abast de tothom.
Fins l’any
vinent, si Déu vol
[Aquet article també es va publicar a la plataforma aEsparreguera]